April 23, 2014

Program Jom Membaca Bersama 10 Minit

Pada tanggal 22 April yang lalu, SKTR telah mengadakan program Jom Membaca Bersama 10 Minit. Program ini dijalankan sebagai menyahut seruan KPM dalam menyokong kempen membaca yang dibuat oleh Perpustakaan Awam Negeri-negeri. Bertempat di kantin sekolah murid-murid duduk bersama-sama dan membaca bersama-sama. Berikut adalah petikan daripada laman web http://www.forestry.gov.my/.

"  Program Jom Baca Bersama Untuk 10 Minit/Let’s Read Together For 10 Minutes (LRT) merupakan langkah besar-besaran oleh Perpustakaan Awam Negeri-negeri dalam memacu masyarakat ke arah minat membaca sekaligus menjadikan Perpustakaan Awam Negeri-negeri Se-Malaysia relevan dalam kehidupan masyarakat seharian.

Program ini akan dilaksanakan SECARA SERENTAK di seluruh negara pada Selasa, 22 April 2014 jam 10.00 pagi. Mengambil inspirasi dari konsep Earth Hour, pada hari berkenaan rakyat Malaysia akan BERHENTI SEBENTAR DAN MEMBACA BERSAMA-SAMA SELAMA 10 MINIT.

Program ini merupakan langkah pertama ke arah menjenama inisiatif membaca dengan tujuan menjadikan perpustakaan sebuah organisasi yang relevan dalam pendidikan selepas waktu persekolahan (school after school) dan melahirkan masyarakat generasi muda yang mencintai ilmu, berakhlak mulia, mentaati agama serta berkemahiran yang tinggi  "


Poster Program

Awal program

Murid membaca buku cerita

Tekun membaca

Cikgu Hajar sebagai fasilitator